onsdag 3 maj 2017

ATH i portföljvärde

Med förhoppning om att mina läsare är mig trogna och förbiser min två månader långa inläggstorka, skriver jag här ett kort inlägg om min nuvarande portfölj och hur jag ser på att fortsätta investera trots en "dyr" börs.

Sedan mitt senaste inlägg har portföljförändringarna varit minimala. Jag har tagit in Betsson för att kort därpå inse att min due dilligence var knapphändig då jag underestimerade konkurrensen i industrin. Slängde därför ut hälften av aktierna i bolaget (+/- efter courtage) strax efter Q1-rapporten och har nu ca 4.000kr investerat i bolaget, där jag betecknar bolaget  som riskabelt i portföljen.

Autoliv har jag tagit in då jag vill vara exponerad mot fordon. Gjorde misstaget att sälja bort mig för tidigt i Volkswagen (och Volvo...) och har länge nu funderar på att gå in igen. Det positiva här är att majoriteten av fonderna och analytikerna är positivt ställda till aktien och menar på att den är starkt undervärderad, nackdelen är att trenden är negativ. Tog in bolaget efter Q1-rapporten och har nu ett gav på ca 886kr, cirka 8.800kr investerat i bolaget.

I övrigt förblir min portfölj väldigt oförändrad, HM och Ica är fortfarande mina största innehav. Det förstnämnda bolaget tynger verkligen min portfölj nu då jag ligger back ca 5.500kr och trenden är fortsatt negativ. Ingen tydlig tendens till trendbrott ser jag heller de närmsta två månaderna, jag försöker dock intala mig att det är pengar på lång- och inte kort sikt som faktiskt spelar roll. Således försöker jag trycka bort tankarna om en nuvarande "dyr" börs, trots ATH med totalt cirka 346.500kr i portföljen i skrivande stund (varav 21.500kr i orealiserad vinst). Och då har jag inte kunnat göra  löneavsättningar sedan september förra året.

Hur ser jag på att investera i en historiskt högt värderad börs? Personligen har jag svårt att hålla mig till min investeringsstrategi då jag ständigt rycks med (en sorts herding effekt) i gemene mans åsikt om dyrt etc. Kollar man på Q1-rapporterna som släppts dock är värderingarna i mångt och mycket motiverade, det är således inte på tal om en dyr börs utan snarare korrekt prissatt börs. Kommer en smäll, tror jag helt klart att effekten blir tung på samtliga av mina bolag, men det är utdelningen som jag ska låta jobba och inte de kortsiktiga värderingarna. Därmed sagt, jag försöker i största mån följa min strategi om att investera i goda och dåliga tider. Fortfarande har jag dock en buffert om ca 135.000kr som är vilande, dvs jag är ca 40% likvid. Vad jag inte hade gett för att investera den summan när omxs30 sjönk till 1247 punkter dagen efter brexit, men pga försök till att time the market så är situationen som den är..

Tyvärr, men det är inte alltid jag följer mina egna råd och det har kostat mig upprepade gånger. Apple på 93 USD, Microsoft på 49 USD, Volvo på 72 SEK, Volkswagen på 119 EUR.. Samtliga innehav, om jag inte sålt bort mig, hade idag inneburit cirka 20.000-30.000kr högre portföljvärde. Skål för att, förhoppningsvis, lära oss av våra kostsamma misstag.

Njut nu av vårvärmen och ta hand om er!

/S

5 kommentarer:

  1. Precis som du skriver är det lätt att nu i efterhand säga hur man skulle gjort med sina investeringar. Har själv sålt bort en del fina innehav som fortsatt upp. En vinst är dock alltid en vinst och det kommer nya chanser till bra aktieinvesteringar. Skulle vart betydligt tråkigare om man sålt med förlust vid ett flertal tillfällen. Det kommer alltid finnas vinnare och förlorare på börsen och så länge man tjänar bra med pengar på börsen får man vara glad för det. Dock kan det krävas en del tålamod med vissa investeringar. Välkommen tillbaka.

    Med vänlig hälsning Slimis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar så vänligt, återstår att se om jag är tillbaka eller om detta är ett sporadiskt inlägg. Tidspressat schema lutar åt det sistnämnda, men vi får se.

      /S

      Radera
    2. Hej, jag är Theresa Williams Efter att ha varit i förhållande med Anderson i flera år, han delade med mig, jag gjorde allt för att få honom tillbaka men allt var förgäves, jag ville ha honom tillbaka så mycket på grund av den kärlek jag har till honom, Jag bad honom med allt, jag lovade men han vägrade. Jag förklarade mitt problem till min vän och hon föreslog att jag snarare skulle kontakta en stavhjul som skulle kunna hjälpa mig att förtrolla för att få honom tillbaka men jag är den typ som aldrig trodde på stava, jag hade inget annat val än att prova det, jag skickade med trollspåren, och han sa till mig att det inte var något problem att allt kommer att vara okej innan tre dagar, att mitt ex kommer tillbaka till mig innan tre dagar, han kastade trollformeln och överraskande under den andra dagen, det var runt 16:00. Min ex ringde mig, jag blev så förvånad, jag svarade på samtalet och allt han sa var att han var så ledsen för allt som hände att han ville att jag skulle återvända till honom, att han älskar mig så mycket. Jag var så glad och gick till honom att det var så vi började leva tillsammans lyckligt igen. Sedan dess har jag lovat att någon jag känner som har ett förhållande problem, jag skulle vara till hjälp för en sådan person genom att hänvisa honom eller henne till den enda riktiga och kraftfulla stavskärmaren som hjälpte mig med mitt eget problem. Hans e-postadress: {drogunduspellcaster@gmail.com} Du kan skicka e-post till honom om du behöver hans hjälp i ditt förhållande eller något annat fall.
      1) Älska trollformler
      2) Lost Love Spells
      3) Stoppa skilsmässor
      4) Giftermål
      5) Graviditet spell
      6) Uppdelningar
      7) Dödsförtroll
      8.) Du vill bli befordrad på ditt kontor
      9) vill tillfredsställa din älskare
      10) Lotteri
      Kontakta denna fantastiska man om du har problem för en varaktig lösning
      genom {drogunduspellcaster@gmail.com}

      Radera
  2. Hej!

    Hur går det för dig?

    Vad landade utdelningarna på 2017? Gärna efter skatt :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Framtida Frihet,

      Avsättningar till aktiekontot har pågått sedan bloggaktiviteten upphörde, just nu är värdet på aktiekontot ca 370.000:-. Nettoutdelningarna för 2017 landade på 8,886.08:-. :)

      Kul att du är inne och har kommenterat, ber om ursäkt för det sena svaret. Jag ska försöka skriva en uppdatering inom kort.

      /S

      Radera