torsdag 2 februari 2017

Månadsrapport januari

Ännu en månad har kommit till sitt slut, och jag måste medge att jag har svårt att hänga med i svängarna. Tiden räcker helt enkelt inte till, och de dagar man väl kommer hem innan 19.00 präglas av att man måste handla mat eller städa bostaden. Förhoppningsvis går jag nu in i en något lugnare period, vilken möjliggör det för mig att återgå till mina träningsrutiner som tyvärr har blivit lidande den senaste veckan. För att ursäkta det något så har jag även gått med en förkylning den senaste veckan, vilket får agera plåster på såren när egot fått sig en törn.

Hur har då portföljen gått för Snållänningen?
Tyvärr inte lika bra som jag hade önskat, portföljen underpresterar fortfarande mot OMXS30 och till stor del beror detta på att H&M under en längre tid agerat sänke. Därtill har ICA Gruppen stått och stampat på sin plats trots att börsen generellt stigit rätt rejält det senaste halvåret. Handelsbanken tuffar på som tåget och jag ligger nog >+30%, jag har inte den exakta procentsatsen då jag sålt och köpt de olika aktieklasserna för att utnyttja prisskillnaden. Castellum och Hemfosa är likaså väldigt välpresterande och det syns i aktiekurserna, vilka har stigit den senaste veckan. Telia är en saga för sig, den sjunker som vanligt och när vi väl närmade oss mitt GAV (vilket jag hoppades på skulle ske så jag kunde sälja av aktien) kom då årsrapporten och vips är vi -9% igen. Fingerprint är en liten post i aktieportföljen och jag behåller över bokslutet, vilket presenteras imorgon 2 februari. Intressant läge nu när de förvärvat Delta ID, jag har dock inte haft möjlighet att läsa in mig något vidare inom bolaget och kan därför inte yttra mig om huruvida det var positivt eller negativt.

Mina utländska aktier är tämligen kassa.. Unilever presenterade en rapport börsmarknaden inte helt uppskattade, vilket renderade i att den handlades ned med 5-6%. Novo Nordisk agerar jojo i portföljen, och korrelerar starkt med alla uttalanden Trump gör om att läkemedelsbolagen måste införa prissänkningar. Fortum har sjunkit de senaste dagarna, likaså försäkringsbolagen.

Det är väl tur för min psykiska hälsa att jag är långsiktig med mina innehav, även om det är önskvärt att portföljutvecklingen skulle vara mer positiv. Jag har dock sålt bort mig emellanåt och det visar på hur viktigt det är att inte avvika från investeringsstrategin, hur frestande det än må vara. Volkswagen och Volvo är ett typexempel. Jag sålde Volvo på 8x:- för att istället gå in i Volkswagen, vilken jag sedan sålde på 127 eur/aktie för att jag inte ansåg värderingen vara rimlig i det korta perspektivet. Därmed stod jag utanför fordonssektorn helt, vilket har visat sig vara helt felaktigt då båda bolag därefter har tuffat på som tåget. Nyckeln till framgång tror jag är att man är självkritisk och förhoppningen är att jag lär mig av mina misstag, annars kan jag lika gärna ge upp och lägga allt i indexfonder (usch!).

Minns ni det där lånet jag tog för att betala renoveringarna?
Kvar att amortera: 10.175:-. Har gått snabbare än väntat att återföra pengar till aktiekontot, vilket till stor del beror på att jag har arbetat en hel del de senaste fyra månaderna. Detta i kombination med att mina utgifter har varit minimala har renderat i att jag förhoppningsvis kan lämna det här "lånet" bakom mig nu i samband med att februarilönen (och CSN-bidraget) utbetalas. Då kan jag äntligen återgå till min investeringsstrategi, vilken innefattar att jag månatligen avsätter minst 65% av inkomsterna till att investera i aktier. Sist jag följde strategin var i oktober, precis innan renoveringarna och bostadsflytten skedde, vilket är en förklarande orsak till varför portföljen har stagnerat kring 335.000-340.000:- det senaste kvartalet.

Inkomster januarimånad
Lön: 11.018,10:-
CSN-bidrag: 4.272:-
Ersättning från Brf pga badrumsrenovering: 5.700:-
Totalt = 20.990,10:-

Av dessa gick 19.200:- till att amortera på lånet och kvarvarande 1.790,10:- till utgiftskontot.

Avslutande kommentar
I veckan hoppas jag kunna publicera mina förväntade utdelningar under 2017, vilka jag estimerade vid utgången av 2016. Jag har även uppdaterat samtliga grafer under sidan "Aktuell portfölj", klicka er in där för att se hur utvecklingen av portföljen har varit sedan starten.

Med det vill jag önska alla en trevlig dag, och ännu en gång vill jag tacka för den respons jag fått å bloggen. Kul att se hundratals visningar på bloggen, trots att jag inte gjort ordentliga inlägg på ett par veckor. Nu är dock datorn tillbaka så med viss förhoppning om att det lugnar ned sig lite framöver så kan jag återfå lite rutiner igen, och få tid över till träning och börsen.
/S

2 kommentarer:

  1. SNABB OCH PÅLITLIG LÅNE ERBJUDANDE I 72 TIMMAR
    Meddelandet är avsett för anställda, handlare, jordbrukare och företagare som behöver ekonomiskt stöd för att lyckas. Få våra olika låneerbjudanden, kredit med mycket enkla villkor till en ränta på 3% per år. Våra överföringar är försäkrade av banken för att säkerställa transaktioner och du har möjlighet att få tillgång till din kredit inom 72 timmars garanti. Så snälla kontakta oss för mer information, tack.

    E-post : georges.matvinc@gmail.com

    WhastApp : +33 756924191

    SvaraRadera
  2. behöver du ett lån? Har du letat efter var du kan få lån? Har du försökt få något lån? ansök sedan nu på? (christywalton355@gmail.com) om du vill få ett överkomligt lån. Lån erbjuds här till en mycket låg ränta på 2%. Kontakta oss nu om du är intresserad.

    SvaraRadera