onsdag 4 januari 2017

Köpt i Hemfosa & HM

Tog tillfället i akt idag att köpa på mig 5st fler HM-aktier idag, efter den senaste månadens branta fall. 247,50:-/st betalade jag, vilket förväntas generera mig ytterligare 50:- i utdelning under 2017. Många bäckar små.. Jag har noterat att allt fler långsiktiga aktieägare börjat ifrågasatt sina innehav i bolaget. Själv är jag inte särskilt orolig över den långsiktiga lönsamheten, bolaget investerar tungt utanför Sverige för att behålla sin starka konkurrenskraft och den effekten får inte alltid genomslag i det korta lönsamhetsperspektivet.

Jag viktar om fastighetssektorn lite grann: Castellum sjunker till 4% (5%) men istället tillkommer även Hemfosa med 2%. Totalt utgör således sektorn 6% av totala portföljen (5%), något jag känner mig relativt trygg med. 50st aktier blev det á 82,30:-/st, och första utdelningen kommer faktiskt redan nästa fredag. Då belönas jag med hela 52,5:- för min investering, vilket jag tacksamt tar emot. Därmed blir Hemfosa mitt första utdelande bolag för 2017. Nu kör vi!

9 kommentarer:

  1. Det är svårt att motstå HM på de här nivåerna. Jag köpte några jag med.

    SvaraRadera
  2. Jag avvaktar fortfarande lite i H&M men det beror mest på att jag raset till trots faktiskt fortfarande ligger på plus med GAV på 245 kronor och dessutom redan har en tung post sedan höstens ras. Har en passiv order inne ifall aktien bryter vidare nedåt. Min syn på H&M är att de går samma öde tillmötes som t.ex. Coca Cola, dvs. vinsttillväst minskar men de kommer fortfarande prestera goda vinster och vinsttillväxt som överträffar inflationen under många år framöver. Det är gott nog för mig och att marknaden får en mer realistisk syn på aktien, med lägre kurs som följd, är helt ok. När det väl vänder kommer aktien inte handlas till en YOC på nära 4 procent.

    Hemfosaraset alldeles före ex-dag satt fint. Ökade med 100 aktier. Castellum är dock ett riktigt kvalitetsbolag så jag planerar att försöka öka i dem också om de skulle fortsätta nedåt de med.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett GAV på 245:- är riktigt bra, mitt ligger på 257:-. Jag håller med dig i att vinstmarginalen på sikt kan komma att pressas, vilket ställer högre krav på att de ökar kapitlomsättningshastigheten för att bibehålla/öka avkastningen på kapitalet.
      Kvartalsvisa utdelningar var en anledning till att jag tog in Hemfosa i portföljen, för att jämna ut mina kassaflöden. Jag bör dock nämna att jag inte sålde några Castellum utan snarare att jag viktar ned den långsiktiga portföljsvikten jag ämnar dedikera åt bolaget.
      /S

      Radera
  3. Får lov att be om ursäkt men råkade radera UngtSparandes kommentar på mitt inlägg om H&M/Hemfosa, istället för att besvara den.. Rookie mistake! ;)
    Men i grova drag skrev Ungtsparande att hans GAV på HM ligger runt 300:- och att det är frestande att öka på i dessa nivåer. Mitt svar lyder:
    Har du fortfarande en oförändrad syn på bolagets långsiktiga intjäningsförmåga så bör du inte vara särskilt orolig över investeringen. Jag gick själv in på 303:- och hade enbart tur (jag spekulerade) när jag sålde av allt innan det sjönk kraftigt. Jag köpte därefter tillbaka allt och mitt GAV ligger nu på 257:-, vilket jag är nöjd med. Har du en kraftig övervikt på bolaget så skulle jag rekommendera att du inte frestas av att sänka ditt GAV på bolaget utan att snarare diversifiera portföljen.
    Stort lycka till, ska bli kul att följa din blogg.
    /S

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut ingen fara, lätt hänt :)
      Min syn på bolaget är fortfarande oförändrat och därför behåller jag mitt innehav och precis som du skriver är tanken att diversifiera portföljen.

      Radera
  4. Själv hade jag gav runt 220:-, sålde allt när den var runt 260:- senast. Känns som den lika gärna kan gå under 200:- i år.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aldrig fel att säkra en vinst, grattis! Som nettoköpare en lång tid framöver önskar jag att vi ser H&M på såna nivåer inom kort, givet att ingen extraordinär negativ företagshändelse sker, för då kommer troligtvis min syn på bolaget att kvarstå och då köper jag nog på mig ytterligare 300st aktier. Däremot ser jag det som väldigt osannolikt, men time will tell.
      /S

      Radera
  5. Roligt att läsa dina inlägg. Jag har köpt Hemfosa på dipp ganska länge nu, och det verkar som aktien vänder nu. Det blir några kronor i kassan :)

    SvaraRadera
  6. behöver du ett lån? Har du letat efter var du kan få lån? Har du försökt få något lån? ansök sedan nu på? (christywalton355@gmail.com) om du vill få ett överkomligt lån. Lån erbjuds här till en mycket låg ränta på 2%. Kontakta oss nu om du är intresserad.

    SvaraRadera