onsdag 28 september 2016

Köp i Gjensidige & Tryg A/S

Kort update om dagens handel:
Har länge övervägt att ta in försäkringsbolag i portföljen till en portföljvikt om 8% och så idag blev det äntligen av. Har velat mellan Gjensidige, Sampo och Tryg. och det slutade med att jag utelämnade Sampo för att köpa på mig Gjensidige och Tryg om 4% i respektive aktie.

Sampo är ett fint bolag men jag anser ha för mycket exponering mot Nordea, samtidigt som aktien handlas i Euro vilket jag redan har en stor diversifiering mot. Banksektorn är självfallet intressant men jag äger redan innehav i Handelsbanken och SEB till en total portföljvikt om 9%, samtidigt som jag väntas ta in Investor inom kort vilket kommer innebära indirekt ägande av SEB likaså.

Jag gillar hur Gjensidige och Tryg förvaltar sitt kapital, de ligger på rimliga direktavkastningsnivåer och de har presterat väl första halvåret 2016.

Totalt blev det köp för cirka 8.500kr i respektive aktie, en bra ingångspunkt tycker jag. Faller det kommer jag stå redo att köpa på mig mer, försäkringsbolag ser jag som en trygg investering på lång sikt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar