onsdag 16 november 2016

Investerat i fastighetsbolag idag

Tiden var kommen idag att investera i ett fastighetsbolag, nämligen Castellum. Jag har länge planerat för att ha fastigheter i min portfölj och tar tillfället i akt nu när de sjunkit något från toppnoteringarna. Fortfarande är jag väldigt osäker till hur exakt räntorna kommer att slå på bolaget i framtiden, i synnerhet räds jag för att det har byggts upp en bostadsbubbla på senare tid. Så länge politikerna inte gör något för att motarbeta den oproportionerliga tillgång-efterfrågan så bör det vara relativt lugnt. Skuldsättningsgraden är inte överväldigande hög, 53%, vilket är lägre än de nivåer Klövern och Hemfosa ligger på idag och det är en uppskattad egenskap från mitt håll. Vid en eventuell ekonomisk nedgång kan detta möjligtvis tala för att bolaget klarar av att amortera på sina lån bättre. Jag inleder med köp av 65st aktier, vilket kommer att innebära 276.25:- i utdelning. I nästa vecka köper jag 20st till för motsvarande 2.000:- och sen är jag fullinvesterad.

4 kommentarer:

  1. Castellum är ett otroligt välskött och fint bolag. Äger själv aktier.

    Det kan troligtvis vara lite skakigt i närtid där räntan står för största delen av osäkerheten, men långsiktigt känns Castellum som ett mycket bra val.

    SvaraRadera
  2. Tror det blir ett bra köp på sikt! Alla har pratat om räntehöjningar i flera år nu, risken är att vi får vänta ett par år till, eller inte. Ingen vet, kanske är det bra läge att köpa då.

    Castellum är mitt näst största innehav.

    Mvh / Frihetsmaskinen

    SvaraRadera
  3. Tror det blir ett bra köp på sikt! Alla har pratat om räntehöjningar i flera år nu, risken är att vi får vänta ett par år till, eller inte. Ingen vet, kanske är det bra läge att köpa då.

    Castellum är mitt näst största innehav.

    Mvh / Frihetsmaskinen

    SvaraRadera
  4. Håller med föregående talare. Ett mycket bra läge att köpa in sig i ett bra fastighetsbolag som Castellum. Det kan vara lite svajigt på kort sikt men i det långa loppet är det en bra affär, det är jag övertygad om!

    SvaraRadera