fredag 4 november 2016

Det går snabbt i hockey!

Senaste veckan har slagit hårt på mina innehav och jag kan konstatera att de idag är värda cirka 9.000:- mindre än vad de gjorde för exakt en vecka sedan. På ett investerat kapital om 199.000:- så innebär detta alltså en nedgång med 4.52%, jmf.index OMXS30 har sjunkit 3.02% under jämförelseperioden. Man kan ifrågasätta mitt val av jmf.index, då en stor del av min portfölj är utlandsbaserad, och det är helt befogad kritik. Just nu lägger jag dock inte stor vikt vid det utan ser till börsens rörelser som helhet och det är ganska klart att alla marknader världen över sjunker inför presidentvalet i USA nästa tisdag.

Year-to-date (YTD) ligger jag ganska exakt +/- 0:-, inte något jag är helt nöjd med i dagsläget om man även tar hänsyn till att svenska kronan tappat i värde. De innehav som presterat sämst i portföljen är Novo Nordisk (-22.52%) och Telia (-9.42%), båda av förklarliga skäl. Här gäller det verkligen att vara långsiktig i sin placering, om man som jag valde att fånga de fallande knivarna.

Bonusutdelningen i Gjensidige utbetalas 10 november, dvs. nästa torsdag, och jag estimerar att ca. 235-240:- trillar ned i portföljen efter avdrag för källskatt. För Unilever estimerar jag att en nettoutdelning om 100:- utbetalas till mig 7 november. Många bäckar små sägs det..

Halvdag på börsen idag 4 november!

4 kommentarer:

  1. Tjosan Snållänningen!
    Trevlig blogg med mycket läsvärt, den kommer jag besöka oftare :)
    Vore kul att höra dina tankar om Telia. Det är ett bolag som både du och jag äger. Som jag skrev i min blogg ångrar jag lite att jag sålde Ericsson nu när deras framtidsutsikt ser betydligt ljusare ut än för en vecka sedan. Gjorde tvärt emot min filosofi med andra ord :P Kommer nog inte göra likadant med Telia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Kronan!
      Tack för komplimangen! Jag vill ju gärna få in mer fundamental analys i bloggen men jag har tyvärr inte så mycket tid till övers numera. Får hoppas att det öppnar upp sig lägen framöver.
      Telia är ett bolag som är verksamt i en ganska konkurrensutsatt bransch, marginalerna har varit pressade i flera år och det är svårt att skapa competitive advantage över sina peers. Telias USP har väl varit att de har bra täckning, men det räcker inte till idag. Det återstår att se hur utvecklingen är framöver, personligen tror jag att man kommer börja pressa upp marginalerna med en kombination av prissättning och kostnadssparprogram. Kursen är hårt pressat för tillfället, fortfarande tyngd av Eurasien. Överlag är jag ganska ambivalent till att äga aktien, det är en bransch jag inte förstår fullt ut och som jag inte vet hur den kommer att utveckla sig det närmsta decenniet. Men det är en folkaktie och i mångt och mycket en obligatorisk utdelningsaktie, därför behåller jag den i portföljen om än med en liten portföljvikt.
      Ericsson har jag redan gjort misstaget i att investera i, och det gör jag inte igen. Lyckligtvis sålde jag med minimal förlust, hade jag hållit i den nu hade det varit -35% på mitt GAV. Jag investerar inte i bolag jag inte förstår mig på, och Ericsson tillhör den skaran bolag.
      /S

      Radera
  2. Jag har också tagit stryk de sista dagarna. Tappat nästan 40 000 kr från toppnoteringen i veckan. Dock har det öppnat sig ett antal köplägen i och med nedgången. Det är så man får se det. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med! Jag välkomnar nedgångarna, ger mig möjlighet att köpa på mig fler aktier =)
      /S

      Radera