torsdag 27 oktober 2016

Återinvesterat utdelningen i Unilever

Kort uppdatering

Tog igår tillfället i akt att köpa på mig fler Unilever. 10st á 41,77, vilket innebär att jag nu har totalt 45st i portföljen med ett GAV om 43,06. Riskfaktorerna med detta innehav upplever jag är den dyra dollarn och hur stor effekt brexit kommer att ha på produktionskostnaderna framöver. Annars känner jag mig bekväm med att låta aktien utgöra ca 6.5% av portföljen, detta är ett bolag som jag tror kommer ha fortsatt stabila och kontinuerliga kassaflöden i framtiden och med en rimlig tillväxt därtill.

Överlag går portföljen väldigt starkt idag, hela 0.65% eller ca 1.550:-, vilket jag har Stefan Ingves att tacka för. Beskedet idag om att låta räntan vara oförändrad ledde till att svenska kronan försvagades ytterligare vilket har inneburit att mina utländska innehav stigit i värde, aktiekurserna har inte rört sig nämnvärt dock med undantag för Gjensidige och Novo som tar igen en del av gårdagens nedgångar.

Jag har arbetat ganska rejält de senaste veckorna och unnade mig därför en lunch ute idag för 75:-, vilket jag i direkt efteråt satt och tänkte på att jag skulle kunna ha investerat i 2 st teliaaktier istället. Den tanken städade jag dock under mattan ganska snabbt, personligen anser jag inte att man kommer leva särskilt tillfredsställande om man för resten av sitt liv reflekterar kring huruvida varje enskild utgift istället hade kunnat generera ett mervärde i framtiden. För er som undrar, woken var utmärkt! 

Dagens riskinvestering är en 2a i matchen mellan Karlskrona och Frölunda. Hela 10:- står på spel och jag lägger mina förhoppningar hos Roger Rönnbergs Frölunda att spela hem 20:- till mig.

1 kommentar:

  1. Det där med att reflektera kring huruvida varje enskild utgift istället hade kunnat generera mervärde i framtiden är något jag har börjat märka kryper sig in i varje köp jag gör. Tog tåget till Stockholm igår och fick frukost gratis på tåget men ändå köpte jag Läkerol och en flaska vatten för totalt 30 kr. Tankarna kröp in på tåget att jag borde avstått men precis som du, så avfärdade jag dom direkt.

    Någon måtta får det vara och jag vet inte om mitt beroende i att se varje utgift som summan av antalet Hexpol aktier jag kan köpa är något bra eller dåligt, jag lutar åt det sistnämnda :)

    Ha en bra dag.

    SvaraRadera