måndag 24 oktober 2016

Frukta icke Telias nedgång, den handlas ex-div idag

Nedgången om 4.60% idag kan avskräcka en del investerare men nedgången beror till stor del på att den handlas ex-div (1.50:-). Dessutom har den fått två sänkta rekommendationer, en vardera från OP Equities och Swedbank, där Swedbank främst trycker på Eurasien-avyttringen och hur det kommer att påverka utdelningen på sikt.

En utdelning om 600:- inkasserar jag på mina 400st aktier i Telia, men jag avvaktar med att återinvestera utdelningen till slutet av veckan. Två faktorer ligger bakom detta:

  1. Jag återinvesterar utdelning när den faktiskt utbetalas, inte på den dag då den handlas utan rätt till utdelning. Detta motiverar jag med att jag vill undvika likviditetsbrist (kanske inte så mycket nu men väl när portföljen växer sig större och jag ligger investerad till 100%).
  2. Jag tror det kan vara smart att avvakta och se hur Telia rör sig de närmsta dagarna, börsen överlag också för den delen.
Jag är intresserad av att höra era tankar om Telia Company. Äger ni aktier i bolaget, hur ser ni på den framtida kärnverksamhetens utveckling, åsikter kring avyttringen i Eurasien och hur det kommer påverka intäkterna på lång sikt?

2 kommentarer:

  1. Självklart kommer utdelningen att minska på sikt men jag anser att detta delvis var inprisat då aktien trots allt tappat några kronor sett ur ett längre perspektiv. Dessutom anser jag att en sänkt utdelning vore fullt hanterbar då aktien just nu handlas till nära 8 procent av årets utdelningsnivå. Skulle de sänka nedåt 4 procent utdelning är jag fortfarande inte missnöjd.

    Tror det kommer bli en måttligt trygg tråkaktie kommande åren och det duger fullt gott tills vidare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med dig! Tror vi ser en DPS på 2.00:-, konsensus ligger på 2.06:- för 2016. En YoC på 5.2% är fullt acceptabelt enligt mig, speciellt när de nu sonat för sina misstag i Eurasien. Tråkig aktie men den fyller sin funktion, som du sa. =)
      /S

      Radera