söndag 23 oktober 2016

Veckan som gått V42

Inte så mycket att rapportera om denna söndagsmorgon. Jag har fortsatt jobba intensivt denna vecka, ca 40h, men huruvida det beror på att jag höjt min arbetsmotivation eller om det är ett krav från min chef låter jag vara osagt. Faktum är dock att jag på månadsbasis har arbetat cirka 81% mer under sep-okt än vad jag gjorde i snitt under jan-aug, jag vill gärna tro att det har att göra med mitt bloggprojekt. Bloggen är för mig ett redskap för att nå min ekonomiska frihet genom vilken jag får förhöjd motivation och bättre ekonomisk insikt/överblick.

Tyvärr har jag inte haft mycket tid till övers att uppdatera bloggen, eller för den delen följa börsen. Handelsbanken kom ut med en Q3-rapport som initialt togs emot ljummet, de efterföljande dagarna steg dock aktien och slutade på ATH sedan september förra året. Hela 125.4:-, därmed ligger mitt innehav +18.13%. Jag har inte fått tillfälle att grotta ned mig i rapporten ännu men initialt känns det stabilt och utdelningen tror jag inte är hotad, fjolårets bonusutdelning är emellertid ett fortsatt frågetecken.

Även Telia Company släppte sin Q3-rapport, den har jag dock inte heller haft möjlighet att läsa ännu. Jag vill minnas att jag läste något om att den mötte analytikernas förväntningar i mångt och mycket (rätta mig om jag har fel?), en positiv aspekt är att bolaget redan har avsatt 12.5 miljarder avseende förlikningsbeloppet från USA för mutaffärerna. Förhoppningen från min sida är att beloppet ska halveras.

Överlag har min aktieportfölj vuxit stadigt den gångna veckan och jag noterar ny ATH-nivå varje dag. Avkastning på investerat kapital på ett års basis är uppemot +10.5%, avkastning på totalt kapital är dock +5.88% pga min höga buffert om 100.000:-. Ica Gruppen har inte direkt imponerat på mig den senaste tiden, vilket jag har varit glad över då det gett mig tillfälle att vid två omgångar köpa in mig mer i bolaget. H&M har stigit bra sedan rapporten och jag ligger nu ganska exakt +/-. Fortum har tuffat på som tåget och ligger även den på ATH sedan augusti förra året (exkl utdelning). Gjensidige och Tryg har visat sig vara bra investeringar då jag, inräknat valutaeffekter, ligger +7 respektive +3% på enbart någon veckas ägande. Novo Nordisk har återhämtat sig något den senaste veckan och avslutade starkt, det är dock fortsatt mitt sämsta innehav med sina -7.13%. Volkswagen har stått och stampat på samma plats mer eller mindre.

Vad som sker nästa vecka:
  • Gjensidige Q3-rapport 26 okt
  • Fortum Q3-rapport 26 okt
  • Telia Company handlas utan rätt till utdelning (1.50:- interim utdelning) 24 okt
  • Volkswagen Q3-rapport 27 okt
  • Unilever handlas utan rätt till utdelning 27 okt
  • Novo Nordisk Q3-rapport 28 okt

Hur har veckan gått för er?

2 kommentarer:

  1. Skrev precis ett inlägg om veckan och på det stora hela slog jag index vilket känns kul =) Jag tror inte det är så dumt av dig att ha din buffert, dels ger den lugn i magen och sen är det härligt att ha möjlighet att snappa upp tillfälliga dippar! Mvh KTD

    SvaraRadera
    Svar
    1. Snyggt jobbat med att slå index KTD, sånt gillar vi! =)
      Vad gäller bufferten, jag vill inte hålla i de på lång sikt utan så fort vi ser en dipp kommer jag att gå låta de börja jobba. Nu känns det dock som att det finns en fallhöjd på börsen, jag hoppas vi ser den i november.
      /S

      Radera